Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, October 24, 2009

Kepulangan Yang Hampa


Jumaat 23 Okt 2009. 09.00 p.m: malam ini Abi membawa kami pulang ke rumah sewa di Pasir Pekan selepas 10 hari meninggalkannya. Sebelum ini Abi cuma menumpangkan kami di rumah kawan Abi kat Pasir Puteh, entah kenapa, cuma Abi sahaja yang tahu jawapannya, kami masih kecil untuk bertanya itu dan ini. Rasa rindu untuk pulang ke rumah. Sedari pagi hari Rabu, selepas Umi menghantar kami ke Taska, kami langsung tidak nampak muka Umi. Hari Rabu itu juga Umi membiarkan kami sehingga malam di Taska, cuma Abi sahaja datang jemput. Mata Abi merah....pun kami tidak pandai untuk bertanya itu dan ini. Yang pasti, kami rindu untuk berjumpa dengan Umi. Umi di mana Umi? Sampai hati Umi tidak jemput kami di Taska!

Malam itu juga kami dibawa berjalan dengan kereta.....jauh sekali, Abi bawa beg dan kelengkapan susu 'Afaf, tapi banyak yang Abi lupa, sampai bekas termos 'Afaf pun Abi Lupa. Kami tertidur hingga subuh. Bila terjaga, orang ramai......tapi Umi tidak ada, Khaulah cari Umi.....'Afaf pun cari Umi, habis setiap wajah Khaulah dan 'Afaf perhati, tapi wajah yang dicari tidak muncul2.......kami nak bertanya Abi, tapi kami tak pandai. Khaulah kesiankan 'Afaf, dia terus-terusan menangis......lapar. Tak nak susu botol.

Tapi hari ini Abi bawa kami balik ke rumah. Terasa rindu sangat2 untuk berjumpa Umi. Melihat pintu rumah, Khaulah sudah memanjangkan leher untuk mencari Umi. 'Afaf juga melihat kiri dan kanan.......ah, mungkin Umi berada di dalam rumah sedang melipat kain. Pintu dibuka, Khaulah meluru masuk....Ummmiiii..! mata liar mencari, tapi kelibat Umi tiada. meluru ke dalam bilik, Umi tiada. Barangkali di dapur....Umi tiada juga! bilik air....juga tiada! Ummiii......balik lah....Khaulah nakkan Umi.....'Afaf juga rindu Umii......mana Umi pergi? Umi tak kesian kami ke? Sampai hati Umi tinggalkan kami............


(malam itu Khaulah dan 'Afaf menangis sampai tertidur. Seperti malam2 sebelumnya, mereka bermimpi, di dalam mimpi mereka melihat Umi berada di atas puncak sebuah gunung. Khaulah, 'Afaf dan Abi juga berada di puncak yang tinggi. tapi tempat Umi berdiri amat jauh.......jauh sekali, nampak balam2, dia kaku berdiri.......tapi Khaulah pasti itu adalah Umi.......Khaulah menangis dalam tidur hingga terjaga, Abi terpaksa memujuk, adik juga tidak dapat tidur dengan sempurna.....)



No comments:

PENAFIAN........

.....AWAS.....
Blog ini mungkin mengandungi entri2 berunsur provokatif, fakta2 sulit dan lain2. Blogmaster bertanggungjawab sepenuhnya ke atas blog ini TETAPI tidak akan bertanggungjawab kepada sebarang kerosakan harta dan nyawa atau ancaman undang2 jika entri2nya di'copy paste' oleh orang lain. Anda buat, anda tanggung! Blog ini juga bukan untuk berseronok2, tapi atas kesedaran bahawa kami TIDAK TAKUT kepada sebarang halangan untuk mencari keadilan........