Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, November 16, 2009

Entri berbaur politik???

Pulak dah....ada pulak komen offline yang aku terima cakap entri aku dah nak masuk bab politik. Aku kata, mana ada.....ada ke aku sebut nama mana2 parti ker? rasanya tak de.....inilah kalangan orang yang 'tak reti bahasa'.......liberal dan sekular dah nak masuk jarum! nak ajak berbahas tentang agama tapi nak guna logik akal semata2.....kalo aku kata dia pengikut ajaran Haji Kahar atau Ayah Pin, dia melenting! gelap dalam terang.....golongan yang bermuka2! Dakwa mereka Islam, tapi bila ditanya di manakah Islamnya mereka?......tergapai2 tak tahu nak jawab apa. Itu baru aku yang dhaif ni tanya....belum munkar nakir dalam kubur!

Lepas tu aku tanya lagi mana dahulu Islam atau politik? masa permulaan Islam, pada zaman 'Sirr' tu dah ada politik ke? 9-10 tahun mula2 nabi di Mekah dah ada politik ke? politik tu apa? Islam tu apa? bagi aku dua2 tu maudu' yang berbeza....semua manusia boleh bercakap tentang Islam lebih2 lagi mereka yang mengaku diri mereka Islam, tapi politik adalah hak individu.....hak untuk memilih pemimpin mereka.....Islamlah yang membentuk politik, bukan sebaliknya. Jadi tak salah bagi sesiapa sahaja bercakap tentang Islam.

Kadang2 musuh utama kita bukan kafir, yahudi, nasrani laknatullah.....tapi musuh utama kita bila kita nak kembalikan Syari'ah yang sebenar ialah dari kalangan kita juga. Ego, ta'sub, taklid atau ikutan yang membabi buta, cari yang sesuai dengan akal dan nafsu mereka......ada gelaran untuk kumpulan ini dalam Al-Quran, tapi aku malas ulas takut tersilap menghukum dan aku pula jadi zalim, Astghafirullahal 'azim...

tak perlu bawa falsafah2 atau alasan2 bombastik yang menyukarkan orang awam nak faham. cukuplah beri andai2an yang simple sahaja. Alasan kemajuan tak boleh pakai la bai! maju atau mundur tu bukan disebabkan berpegang kepada syari'ah! ia disebabkan ilmu! tolonglah encik Bai baca buku sejarah sikit....jangan asyik nak merempit men'drift' langgar orang merata-riti, aku tengok negara je yang maju....engkau duk tang tu jer la.....pinjam singgit ngan member nak beli air kotak, motor tak de minyak rembat minyak motor sebelah....maju ke tu? ak ar...ye la, maju kepala hangguk engko! ni.....sebelum menolak atau menerima apa2, rujuk2lah Al-Quran, tapi kalau sibuk hingga mengalahkan orang yg sedang menghadapi sakaratul maut, makna Al-fatihah pun bertukar2....lebih baiklah diam dan ikut pandangan alim ulama....sami'naa wa ato'naa, janganlah jadi orang yang 'bodoh sombong' hingga menutup kebenaran, kerana kejahilan anda akhirnya akan memudharatkan kami.......sebab itu kami berkesah! sekian.....

p/s: bahasa aku mungkin kasar, tapi aku nak sesuaikan dengan mad'u yang hitam pekat hatinya, yang tak boleh ikut cara lembut2....dakwa anut Islam, tapi bila sebut Islam, berseringai giginya, mjeling nak tcabut mata, macam jijik kuno sangat Islam tu......sampai skarang pun masih macam tu juga....tbelah bumi langitpun aku rasa mcm tu gak la.....ya Allah, Engkau bukakanlah pintu hati mereka, ampunkanlah dosa2 mereka....amiin.

6 comments:

maiyah said...

itulah dia dik, lain org lain pemikirannya, sbr ye :)

Nik Tasnim said...

Sy ingat lg sampai skrg hadis yg ust slalu ulang sewaktu di sekolah menengah..walau dah dekat 2 tahun tinggalkannya..
Nabi bersabda: "Kullukum raa'in wa kullukum mas-oolun 'an ra-'iyyatihi"
maksudny: setiap org adalah pemimpin dan mereka akan ditanya mengenai kepimpinannya.
Hatta kita yg memimpin diri atau keluarga sekalipun.Dan yg paling penting peranan sbg org Islam adlh menyampaikan kerana
(من قال لا اله الا الله ومحمد رسول الله فهو داعى) sesiapa yg pernah MENGAKU BERSYAHADAH dia adalah DA'I.
Wallahu'alam.

Ben Sedqi said...

Kak Maiyah: hehe.....x de ape lah kak, sesaje wat en3 panas skit

Ben Sedqi said...

Nik: itulah yg kita takut, ingat berdiam diri itu dah selamat, rupanya kena soal juga sebab tak cegah maksiat, tak pasal2 kene debik dengan bonzer kubur, dah la dosa sedia ada menimbun2 lg....hmmm

author faethal said...

Takut kepada TUAN PUNYA ALAM ini lebih baik dari takut pada manusia.
Awat la 'golongan' ni takut sangat,
Rezeki tuhan yang bagi..yakin pada itu insya'Allah BERKAT.

Ben Sedqi said...

faethal, 18 juta kali betul! :D

PENAFIAN........

.....AWAS.....
Blog ini mungkin mengandungi entri2 berunsur provokatif, fakta2 sulit dan lain2. Blogmaster bertanggungjawab sepenuhnya ke atas blog ini TETAPI tidak akan bertanggungjawab kepada sebarang kerosakan harta dan nyawa atau ancaman undang2 jika entri2nya di'copy paste' oleh orang lain. Anda buat, anda tanggung! Blog ini juga bukan untuk berseronok2, tapi atas kesedaran bahawa kami TIDAK TAKUT kepada sebarang halangan untuk mencari keadilan........